Skip to navigation Skip to navigation Skip to search form Skip to login form Skip to footer Przejdź do głównej zawartości
Loading...
Jak założyć żłobek

Jak wynika z przeprowadzonych badań, coraz więcej rodziców decyduje się na posłanie swojego dziecka do żłobka. Jest to związane przede wszystkim z chęcią jak najszybszego powrotu do aktywności zawodowej kobiet po porodzie. Jak więc można łatwo zaważyć, w Polsce z roku na rok rośnie zapotrzebowanie na żłobki. Powstają one nie tylko w dużych miastach, ale również w małych miasteczkach czy nawet na terenach wiejskich. Bardzo ważną informacją jest jednak fakt, że nie każdy może od razu założyć działalność gospodarczą związaną z prowadzeniem żłobka. Konieczne jest bowiem spełnienie kilku warunków wymaganych przepisami prawa.

Żłobek - czym się właściwie zajmuje?

Żłobek jest zakładem opiekuńczo-wychowawczym przeznaczonym dla dzieci od dwudziestego tygodnia do około trzeciego roku życia. Bardzo często jest jedynym miejscem, do którego rodzice mogą oddać swoje maleństwo, by sami mieli możliwość zajęcia się pracą i zarabianiem na dom. W myśl prowadzonej działalności żłobek zapewnia dzieciom wyżywienie, zabiegi pielęgnacyjno-zdrowotne, opiekę wychowawczą, a także zajęcia edukacyjne dostosowane do wieku i rozwoju dziecka.

Zgodnie z przepisami prawa, żłobki mogą prowadzić jednostki samorządowe (gmina, powiat, województwo), instytucje publiczne, osoby fizyczne, osoby prawne, a nawet jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Żłobek w jednoosobowej działalności gospodarczej

Aby osoba fizyczna mogła założyć swój własny żłobek, koniecznej jest przede wszystkim znalezienie odpowiedniego lokalu do prowadzenia tego typu działalności. Musi on spełniać wymogi sanitarno-lokalowe oraz przeciwpożarowe. Bez spełnienia tego warunku niemożliwe będzie rozpoczęcie działalności żłobka, dlatego warto poświęcić czas na znalezienie najodpowiedniejszego lokum.

Żłobek - jaki lokali trzeba wynająć?

Wynajem lokalu to bardzo ważna, a może i nawet kluczowa decyzja w rozpoczynaniu działalności żłobka. Budynek, w którym będzie się mieściła placówka powinna spełniać nie tylko wymogi sanitarne i przeciwpożarowe, ale również restrykcje dotyczące powierzchni użytkowej. Jeśli czas pobytu dziecka w żłobku nie przekracza 5 godzin dziennie, powierzchnia przypadająca na każde kolejne dziecko wynosi 2 metry kwadratowe. Jeśli natomiast dziecko przebywa w placówce ponad 5 godzin w ciągu dnia, wówczas powierzchnia przypadająca na każde z nich wynosi już 2,5 metra kwadratowego. Warto pamiętać o tych zależnościach, gdyż nieprzemyślany wybór dotyczący wynajętego lub kupionego lokalu może docelowo ograniczyć możliwość przyjmowania kolejnych dzieci pod swoją opiekę.

Poza samym budynkiem kluczową kwestią jest również znalezienie odpowiedniego personelu pracującego na co dzień w żłobku.

Kto może pracować w żłobku?

Istnieje szereg wymogów, jakie należy spełnić, aby móc prowadzić oraz pracować w żłobku. Od dyrektora tej szczególnej placówki wymaga się wykształcenia wyższego i 3-letniego doświadczenia w pracy z dziećmi lub wykształcenia średniego i 5-letniego doświadczenia w pracy z dziećmi.

Inaczej sytuacja wygląda w momencie, gdy będziemy poszukiwać najodpowiedniejszych osób chcących podjąć się pracy w żłobku. Opiekunami mogą być między innymi osoby posiadające kwalifikacje pielęgniarki, położnej, opiekunki dziecięcej, nauczyciela wychowania przedszkolnego lub też nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej.

Po założeniu działalności gospodarczej konieczne jest uzyskanie wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Tylko dzięki temu prowadzony ośrodek będzie mógł prowadzić działalność w sposób legalny. Wniosek o uzyskanie wpisu może zostać złożony w sposób elektroniczny, co może znacznie przyspieszyć cały proces ubiegania się o zaświadczenie.

Obowiązki podczas prowadzenia żłobka

Bardzo ważną informacją jest fakt, że osoba prowadząca żłobek ma szereg obowiązków nie tylko przed rozpoczęciem działalności, ale także w trakcie pełnienia roli dyrektora placówki. Do jednego z nich należy aktualizacja informacji zawartych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych, a także spełnienie obowiązku sprawozdawczego.


  
Scroll to top